ks. Stanisław Hartlieb 1920-2002
(119 -listopad -grudzień2002)
Msza święta oazowa?
ks. Stanisław Hartlieb
Jak Polska długa i szeroka słyszy się i mówi od kilkunastu lat o tak zwanych mszach oazowych. Pojęciem tym ogarnia się zjawisko w tej dziedzinie negatywne: w miejsce pieśni - piosenki religijne, niewłaściwe postawy i inne gesty, samowolna zmiana tekstów liturgicznych...
Czy istnieje coś takiego? Aby dać właściwą odpowiedź na to pytanie trzeba rozróżnić dwie rzeczy:
a) mszał i lekcjonarz oazowy oraz porządek (innych) nabożeństw oazy rekolekcyjnej,
b) msza oazowa w wyżej wspomnianym ujęciu.
Ad a:
Zostały rzeczywiście wydane w roku 1976 i istnieją do dzisiaj ciągle odnawiane: mszał i lekcjonarz rekolekcji oazowych, podobnie podręcznik nabożeństw oazy rekolekcyjnej. Dzisiaj mamy nawet osobno takie księgi dla poszczególnych stopni rekolekcyjnych. Ostatnie wydane w 1982 roku z imprimatur Kurii Metropolitarnej Krakowskiej1.
Ad b:
Były i są obecnie jednostki odprawiające Msze świętą niezgodnie z obowiązującymi dzisiaj przepisami Kościoła powszechnego. Nie mają one jednak nic wspólnego z programem formacyjnym Ruch Światło-Życie, z myślą i konsekwentnymi dążeniami jego założyciela ks. Franciszka Blachnickiego. Nic bardziej obcego, sprzecznego z pragnieniami i trudem Ojca Franciszka. Jakżeż często słyszałem go korygującego „na gorąco”, w komentarzu przed rozesłaniem, spotkane w aktualnie sprawowanej liturgii błędy, niezgodność z wolą, nauczaniem Kościoła świętego.
Wystarczy dla poznania tej postawy Założyciela, a więc i Ruchu, przeczytać „Wprowadzenie” do „Mszału oazy rekolekcyjnej” (wydanie 1,1976 r.):
„Dalekie od ducha samowolnego eksperymentowania w liturgii, oazy zawsze były (i są) nastawione na wierność ustalonym przez Stolicę Apostolską formom i przepisom liturgicznym oraz na wniknięcie w ich ducha i głębszy sens, aby w ten sposób, zgodnie z intencją Soboru wyrażoną w Konstytucji o świętej liturgii, liturgia stała się liturgią żywą, w której uczestnicy przeżywają, pogłębiają swoją wspólnotę z Bogiem i braćmi w Kościele. Jeżeli czasem zarzuca się oazom odchodzenie w liturgii od ustalonych norm, to prawie zawsze, jak można by w poszczególnych przypadkach wykazywać, zarzuty te opierają się na nieznajomości faktycznie obowiązujących ogólnokościelnych przepisów liturgicznych oraz ich ducha. Ruch oazowy związany z całym ruchem formacji służby liturgicznej w Polsce, stanowi w gruncie rzeczy jeden z nielicznych w Kościele posoborowym ruchów akceptujących w pełni formę i ducha soborowej odnowy liturgii rzymskiej i nastawionych na jak najwierniejszą jej realizację.”
Wystarczy przestudiować w tym samym wydaniu i w każdym następnym „Przepisy liturgiczne i wskazania praktyczne”, które prawie w każdym akapicie odsyłają do dokumentów liturgicznych Stolicy Świętej. Można by nawet ocenić te zalecenia jako przesadę w wierności duchowi i literze liturgicznego prawa Kościoła. W żadnym zaś wypadku nie można mówić o samowoli eksperymentowania.
Odnośnie śpiewów podczas liturgii:
Znany jest w całej Polsce mały śpiewnik „Exsultate Deo”1, w czasach jego wydania (według mego rozeznania) jedyny, który obejmuje pieśni liturgiczne. Piosenki liturgiczne zostały wydane w osobnym tomiku „Duch mocą swą wieje”. Wiele innych śpiewników niestety wprowadziło mieszankę pieśni i piosenek.
Nie dąży więc ruch do wprowadzenia „mszy oazowych” w zrzucanym ujęciu. Msza Święta w ramach rekolekcji i innych spotkań oazowych to Eucharystia sprawowana w całkowitej zgodności z obowiązującymi dzisiaj, po Soborze, przepisami liturgicznymi, oczywiście włączając w to przepisy dla Wieczerzy Pańskiej sprawowanej „pro peculiaribus coetibus” (dla poszczególnych grup), które zapowiada już wprowadzenie ogólne do Mszału Rzymskiego w numerze 319.
Wszystkie te przepisy, ustalone we „Wprowadzeniu ogólnym do Mszału Rzymskiego” (1969 - 70), przypominane wierzącej Polsce w najnowszym „Mszale Rzymskim dla diecezji polskich” (1986) oraz „Instrukcjach Eucharystycznych” uchwalonych przez 219. Konferencję Episkopatu Polski 10 i 11 marca 1987 roku, opublikowanych w „Piśmie Okólnym Biura Prasowego Episkopatu Polski” 1987 - nr 18 oraz 19, były i w niejednym wypadku nadal są większości wiernych nieznane. Stąd częsty zarzut pod adresem oaz: „eksperymentują, wydziwiają, sprzeciwiają się tradycji”. Dla przykładu: jakie powinny być postawy uczestników Eucharystii?
- Wierni stoją:
a) od wejścia kapłana do kolekty włącznie
b) podczas śpiewu przed Ewangelią, w czasie Ewangelii, wyznania wiary i modlitwy powszechnej;
c) od wezwania: „Módlcie się, aby...” aż do Baranku Boży z wyjątkiem modlitwy epikletycznej i słów przeistoczenia;
d) w czasie modlitwy po Komunii Św. i milczenia po Komunii Św. (Instr. Episkopatu Polski nr 28 w Pismo Okólne 18 - 1987).
- Komunii św. udziela się przez podanie hostii wprost do ust. Wierni przyjmują Komunię Świętą w postawie klęczącej. Mogą również stać, gdy przemawiają za tym szczególne okoliczności. Jeżeli udziela się Komunii pod dwiema postaciami, przyjmujący ją stoją. W czasie procesji do Komunii św. należy zatroszczyć się o zachowanie wzorowego porządku (tamże nr 27).
- Znakiem pokoju jest ukłon w stronę najbliżej stojących uczestników Mszy św. W małych grupkach znakiem pokoju może być podanie ręki. Zgromadzenie nie wypowiada żadnej aklamacji. Tam, gdzie taki zwyczaj wprowadzono należy go zaniechać (tamże nr 25).
- Po wezwaniu do aktu pokuty i po wezwaniu „Módlmy się” należy zachować chwilę milczenia tak długą, aby wierni mogli obudzić akt skruchy lub skupić się na modlitwie. Ponadto należy dążyć do zachowania milczenia po czytaniach lub po homilii, a zwłaszcza po Komunii św. (tamże nr 30).
Wszystko to wprowadzone zostało już w r. 1969, w Ogólnym wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego.
Nie wprowadza więc Ruch do Eucharystii piosenek, nie wprowadza niewłaściwych „swoich gestów”, nie zmienia samowolnie tekstów. Nie jest również Wieczerza Pańska w ramach oazowych mszą młodzieżową: zależnie od stopni tymi samymi księgami liturgicznymi posługują się wszystkie stany: młodzież, małżeństwa, kapłani, studenci...
Co to jest Mszał, Lekcjonarz, podręcznik nabożeństw oazy rekolekcyjnej? Jak doszło do ich zredagowania? Dlaczego to uczyniono? Zajrzyjmy jeszcze raz do „Wprowadzenia” w Mszale wydanym w 1976 roku:
„Oazy rekolekcyjne, organizowane przez Krajowe Duszpasterstwo Służby Liturgicznej dla zespołów i wspólnot męskiej i żeńskiej służby liturgicznej od samego początku, który datuje się szczególnie od roku 1968, starały się być otwarte na wszelkie inspiracje posoborowej odnowy liturgii pochodzące ze Stolicy Apostolskiej za pośrednictwem Episkopatu Polski. Oazy stawały się pierwszymi odbiorcami i realizatorami poszczególnych etapów soborowej odnowy liturgii, zwłaszcza dotyczących liturgii zgromadzenia eucharystycznego.”
Problemem jednak jest niedostateczny poziom kształtowania liturgii i uczestnictwa w niej w poszczególnych oazach, wskutek braku odpowiedniego przygotowania moderatorów i animatorów oraz potrzebnych pomocy i ksiąg liturgicznych.
Aby zaradzić częściowo tym brakom, Krajowy Ośrodek Formacji Służby Liturgicznej opracował dla oaz w roku 1976 osobne księgi liturgiczne, a mianowicie:
„Mszał Oazy Rekolekcyjnej”
„Lekcjonarz Oazy Rekolekcyjnej”
„Podręcznik nabożeństw oazy rekolekcyjnej”
Są to wszystko zbiory tekstów biblijnych i liturgicznych, tzw. wotywnych, a więc tematycznie ugrupowanych wokół pewnej tajemnicy wiary i życia chrześcijańskiego.
Założeniem wyjściowym uzasadniającym potrzebę i sens opracowania takiego specjalnego porządku celebracji jest charakter rekolekcyjny oazy. Z niego wynika, że trzeba w ich ramach przedstawiać całokształt misterium zbawienia. W początkach ruchu oazowego zasadą porządkującą to przepowiadanie tajemnicy zbawienia w Chrystusie był różaniec ze swoimi piętnastoma tajemnicami: radosnymi, bolesnymi i chwalebnymi. Ten porządek zasadniczo pozostaje w rekolekcjach oazowych, ale obecnie został uzupełniony przez schemat roku liturgicznego. Celebracje oazy zarówno eucharystyczne jak i wieczorne celebracje Słowa Bożego są skrótem obchodu tajemnic całego roku liturgicznego od Adwentu poprzez Boże Narodzenie, Wielki Post, Triduum Paschalne, wniebowstąpienie aż do Zesłania Ducha Świętego. W ten sposób całe bogactwo roku liturgicznego służy całościowemu przeżyciu tajemnicy Chrystusa, w ramach oazy rekolekcyjnej.
Skąd powstał taki pomysł i jak można uzasadnić dokonanie takiego wyboru i zestawu tekstów liturgicznych w ramach oazy rekolekcyjnej?
Wzorem i natchnieniem stał się porządek nabożeństw Roku Świętego 1974-75. Stolica Apostolska opublikowała wtedy w ramach dokumentu Ordo Anni Sancti celebrandi cały system nabożeństw według siedmiu okresów nazwanych „Tygodniem Pojednania”. W celebracjach tych, zarówno eucharystycznych jak i innych, wzorowanych przeważnie na liturgii słowa we Mszy św., korzystano z całego bogactwa tekstów liturgicznych nowego Mszału, aby w ramach rekolekcji Roku Świętego, tak czy inaczej odprawianych, umożliwić ludziom w formie nadzwyczajnej przeżycie całej historii zbawienia w oparciu o celebrację roku liturgicznego.
Otóż oazę rekolekcyjną Roku Świętego 1974 potraktowano jako rekolekcje Roku Świętego, wprowadzając do jej programu w całej rozciągłości nabożeństwa Tygodnia Pojednania zawartego w Ordo Anni Sancti (OAS). Wynikiem tego było ogromne ubogacenie roku liturgicznego oazy rekolekcyjnej. Postanowiono więc wprowadzić te ubogacenia na stałe do programu oazy. Również w roku 1975 rekolekcje oazowe korzystały więc z celebracji i tekstów proponowanych przez OAS względnie z pewnych uzupełnień na nich wzorowanych.
Obecnie proponowany „Mszał Oazy Rekolekcyjnej” wraz z lekcjonarzem i „Podręcznikiem nabożeństw” wprowadza po tej linii dalsze uzupełnienia i udoskonalenia, stanowiące, według intencji organizatorów oaz rekolekcyjnych oraz redakcji, propozycje stałego porządku celebracji w oazach rekolekcyjnych.
Tak, nie tylko mszał i lekcjonarz, również „Podręcznik nabożeństw oazy rekolekcyjnej” i inne księgi czerpią inspiracje z OAS. Dla przykładu „Nabożeństwo siedmiu próśb Ojcze nasz” w „Podręczniku nabożeństw” wzięte jest z OAS.
I jeszcze jedno. Dokumentem Stolicy Świętej, który stał się źródłem i inspiracją bardzo wielu propozycji Ruchu odnośnie kształtu jego modlitwy jest Ordo Initicationis Christianae Adultorum wydane 6 stycznia 1972 roku. Ta księga liturgiczna przywraca Kościołowi XX wieku katechumenat. Inspiracje z niej znajdujemy w większości ksiąg liturgicznych Ruchu Światło-Życie jako ruchu formacji deuterkatechumenalnej.
A „dzisiaj” liturgicznych ksiąg ruchu? Przygotowuje się już ich rewizja. Dlaczego? Bo liturgia Kościoła współczesnego żyje. Np. razem z Mszałem Rzymskim dla diecezji polskich w 1986 otrzymaliśmy nowe modlitwy eucharystyczne i nowe tłumaczenia wszystkich modlitw. Trzeba je wprowadzić w nasze rekolekcje oazowe2.
Dają o sobie znać marzenia o księgach liturgicznych dla Oaz Dzieci Bożych i Mszał i Lekcjonarz według dekretu de Missis oum pueris (o mszach z udziałem dzieci) z 1 listopada 1973 roku. Dużo jest jeszcze do zrobienia: nie dla niezdrowego eksperymentowania, samowoli, lecz aby nadal trwać w jedności z Kościołem. Jakżeż bardzo pragnął tego i zalecał Ruchowi w swym testamentalnym orędziu z Carlsbergu do XII Krajowej Kongregacji Odpowiedzialnych Założyciel, Ojciec Franciszek.
1Od kilkunastu lat śpiewnik „Exsultate Deo” wydawany jest w znacznie poszerzonej wersji, nie można go więc już nazwać „małym śpiewnikiem”. Pierwsze znacznie poszerzone wydanie ukazało się w 1990 roku, następne - zupełnie na nowo opracowane - w 1994 r., później ukazywały się kolejne znów poszerzane wydania w opracowaniu z 1994 r. - ostatnie w roku 2001. Trzeba przy tym dodać, że ks. Stanisław Hartlieb był jednym z autorów poszerzonej wersji „Exsultate Deo” - spod jego pióra wyszły zawarte w śpiewniku uwagi na temat doboru śpiewów i opis Triduum Paschalnego - przyp. red.
2Nowe wydanie mszału oazowego ukazało się ostatecznie dopiero w bieżącym roku. Obejmuje ono w jednym wydawnictwie formularze dla wszystkich stopni - przyp. red.